Skiss till Den försvunna trädgårdsfesten - En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren. Cecilia Heikkilä, 2019.

Den försvunna trädgårdsfesten
En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren

Skissernas Museum & Cecilia Heikkilä, 2019

DEN FÖRSVUNNA TRÄDGÅRDSFESTEN
En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren

21-Kulturnatten-cover.png#asset:3688


Den försvunna trädgårdsfesten är en bilderbok för barn i alla åldrar som ges ut av Skissernas Museum i samarbete med Cecilia Heikkilä. Boken utgår från en samling fantasifulla djur skapade av Isaac Grünewald för 100 år sedan som dekorationer till en stor fest. Somliga var flera meter höga. Somliga krälade och ringlade. Vissa hade horn och vassa tänder. En enda gång hängdes de upp och visades. Sedan rullades de ihop och glömdes bort.

Den försvunna trädgårdsfesten är en äventyrlig saga om en Myrhund som mot alla odds bestämmer sig för att försöka återskapa festkvällen från 1923, en snedgångare inlåst i en tavla och vad som händer om man sover i hundra år och nästan glöms bort. Det blir farligt någonstans i mitten av berättelsen men som i alla sagor ordnar det sig oväntat till slut.

Cecilia Heikkilä är illustratör och bilderboksförfattare som utgivit egna barnböcker, illustrerat Tove Janssons Muminberättelser och andras skrivna texter.


BAKGRUND

Isaac Grünewald föddes i Stockholm 1889 och räknas idag som en av Sveriges största konstnärer genom tiderna. Bara 19 år gammal reste han till Paris för att studera konst. I Paris hittade han sina förebilder i konstnärer som Henri Matisse, Paul Cézanne och Paul Gauguin och deras sätt att måla. Tillbaka i Sverige möttes Isaac till en början av en oförstående publik, hans konst ansågs för modern och radikal. Men med åren blev Isaac en mycket folkkär och respekterad konstnär som kom att få en betydande roll för modernismens genombrott i Sverige. Isaac fick flera prestigefyllda uppdrag; bland annat gjorde han vägg- och takmålningar till Konserthuset i Stockholm och scenografin till flera stora teater- och operauppsättningar i både Sverige och Danmark. Isaac dog i en flygolycka i Norge 1946.

Den här boken utgår från en samling fantasifulla djur målade av Isaac. Målningarna var dekorationer till en stor fest på temat "Den paradisiska trädgårdsfesten". Festen hölls till förmån för Röda korset i Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm den 7 april 1923. Över 50 färgsprakande sagodjur och växter täckte väggar och golv. De största målningarna var över åtta meter. Det finns inte mycket information om festen och målningarna, men flera tidningar skrev om de spektakulära fantasidjuren. 

Festdekorationerna donerades till Skissernas Museum av Isaacs söner Iván och Björn. Sönerna hade hittat målningarna i ett hemligt förråd i Isaacs tidigare hem. Isaac tyckte mycket om Skissernas Museum och flera av hans skisser blev en del av museets samling genom inköp och donationer. När Skissernas Museum invigdes 1941 var Isaac själv på plats. Idag finns över 600 skisser av Isaac Grünewald i museets samling. 


Jag tror på själens odödlighet. Att återvända i en hund eller i en morot förefaller mig visserligen inte önskvärt. Men om efter min död någon kommer att fullt begripa mig och bygga vidare, där jag måste upphöra, skulle det vara lön för all möda och alla strider och umbäranden. 

Isaac Grünewald


Boken distribueras via Förlagssystem, ISBN 978-91-639-3726-2

Finns att köpa i Skissernas Museums butik. 


Hjördis Kristenson, 2019

SKISSERNAS MUSEUM - arkitektur, plats, process

Overtraek-skissernas_191111_low.jpg#asset:4052



Likt årsringarna på ett träd har hus lagts till hus och Skisserna Museum består idag av byggnader från sex olika epoker. Boken Skissernas Museum – arkitektur, plats, process har fokus på museets arkitektur, från en gammal gymnastiksal till den prisbelönta ut- och ombyggnaden från 2017. 

Boken är skriven av arkitekturhistoriker och föreläsare Hjördis Kristenson och är ett samarbete mellan Skissernas Museum och Lunds universitetshistoriska sällskap (årsbok 2020). 

Skissernas Museum grundades som ett arkiv av Ragnar Josephson, professor i konsthistoria vid Lunds universitet, och öppnade som ett museum för allmänheten 1941. Kristenson gör en grundlig och målande beskrivning av museets läge på Allhelgonabacken i Lund, museets tillkomst och de omständigheter som gjort att Skissernas Museum ser ut som det gör idag. Ett rikt bildmaterial ger en historisk kontext. Boken fokuserar på museets arkitektur men innehåller också bilder från utställningssalarna idag och höjdpunkter från samlingen.

Om Hjördis Kristenson
Hjördis Kristenson är docent i konstvetenskap vid Lunds universitet, där hon varit verksam som lektor. Hennes undervisning har främst gällt 1800- och 1900-talen, främst arkitektur och stadsbyggnad. Under några år var hon även lärare vid Arkitektskolan vid LTH. Kristenson disputerade 1990 på avhandlingen Vetenskapens byggnader under 1800-talet.Lund och Europa (institutioner inom naturvetenskap och medicin). Hennes forskning har även rört områden som stadsbyggnad och, som titeln på hennes licentiatavhandling anger, Statlig och facklig konstpolitik i Sverige under tiden 1923-1933.

ISBN Skissernas Museum 978-91-639-3727-9

ISBN Lunds universitetshistoriska sällskap 978-91-98-5754-0-8

Finns att köpa i Skissernas Museums Butik