Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum

För Lärare/Skola

Skissernas Museum är en unik lärandemiljö med en konstsamling att hämta både inspiration och kunskap ur.

Vi erbjuder ett brett och lustfyllt skolprogram för grupper från förskola till gymnasium. Programmen genomsyras av museets inriktning på offentlig konst och kreativ process. Eleverna får möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom eget skapande. Med konsten som utgångspunkt kan vi ge perspektiv på samtiden och historien.

Skolprogrammen kan genomföras inom ramen för Skapande skola samt Kulturgarantin. Har ni önskemål om att samarbeta kring ett särskilt projekt är ni välkomna att höra av er till oss.

För bokning och frågor kontakta museets konstpedagoger: Magdalena Sigmond, magdalena.sigmond@skissernasmuseum.lu.se eller Linnéa McShane, linnea.mcshane@skissernasmuseum.lu.se. +46 (0)46 222 02 65

Skolklasser är även välkomna att besöka museet på egen hand eller boka en skolvisning. För bokning av skolvisningar kontakta museets reception på info@skissernasmuseum.lu.se eller +46 (0)46 222 72 83.


Skolprogram VT 2020


JOCKUM NORDSTRÖM OCH DET STORA SKUGGSPELET

2 april–16 augusti
Årskurs 1–9

I museets tillfälliga utställning besöker vi Jockum Nordströms suggestiva och föränderliga värld och lär känna hans konstnärliga process. Märkliga figurer, djur, växter och föremål befolkar platser där minnen, drömmar och verklighet möts på lika villkor bortom tid och rum. I hans stora skuggspel samspelar bild, rörelse, ljus och ljud i ständig variation. Vilka historier berättar verket för dig? Vi undersöker hur konstnären arbetar med måleri, teckning och pappersklipp. Varifrån kommer inspirationen och hur skapar han sin värld? Vilka mystiska eller humoristiska effekter uppstår när figurerna möts? I Skapande verkstaden inspireras vi av Jockum Nordströms arbetsprocess. Eleverna får skapa berättelser med egna och andras pappersklipp, som de monterar på olika sätt. De får också laborera med ljus och mörker. De yngre eleverna skapar tillsammans ett skuggspel som hängs upp i taket, eller bygger skuggspel i skokartonger. De äldre eleverna får skapa bilder i flera lager med skuggor, färg och genomskinliga ark.


BILDANALYS – MED BLICKEN PÅ KROPPEN, IDENTITET OCH SKÖNHETSIDEAL

Hela terminen
Årskurs 6–Gymnasiet

Vi lever i ett bildsamhälle där vi översköljs av tusentals bilder varje dag. De flesta av oss producerar också egna bilder och bilder av oss själva och sprider dessa i olika sociala kanaler som Instagram, Snapchat och Whatsapp. Och kanske lägger vi på ett förskönande filter på bilden av oss själva. Vi ser på hur kroppen framställts i konsten – för att försköna den avbildade, förföra betraktaren eller uttrycka känslor. Vi ser exempel på konstnärer som på olika sätt befäst eller ifrågasatt etablerade könsroller och skönhetsideal i sina konstverk. Vi pratar om hur konst- och mediebilder påverkar oss, hur de kan tolkas och genomskådas. I verkstaden gör vi ”analoga selfies”. Genom ställningar av plexiglas ser eleverna varandras ansikten och ritar upp konturerna. Sedan laborerar eleverna på stora färgade papper med tidningsurklipp och olika konstmaterial för att genom kollage kommentera, utveckla eller gränslöst nyskapa skönhetsidealen.


HJÄLTAR I KONSTEN

Hela terminen
Årskurs 3–9

Det krävs mer än ett par färgglada tights för att vara en superhjälte. Vilka egenskaper har en hjälte? Kanske är någon en hjälte idag som blev hånad eller missförstådd under sin tid? Vi tittar på skisser och modeller till historiska monument och funderar över vem vi hyllar idag. Vad är värt att bevara för framtiden i form av en skulptur. Vi ser även förslag till så kallade anti-monument som fungerar som motsatsen till en hyllning. Dessa är ofta humoristiska och snarare skapade som samhällskritik. Vi diskuterar vilken bild av historien vi får utifrån dessa olika perspektiv och vilken funktion de har haft. Vi tittar också närmre på konstnärer som fått kämpa i motvind och banat nya vägar. Efter visningen släpper vi loss kreativiteten i Skapande verkstaden där eleverna får gestalta porträtt i kollageteknik av personer de vill hylla eller ifrågasätta. Material: tyger, målarfärg, naturmaterial, återvinningsmaterial, genomskinlig plast, mm. Vilken pose och vilka attribut är viktiga? De färdiga verken kan sedan hämtas och hängas upp i skolan!


ATT MÅLA PÅ VÄGGAR – FRÅN MEXIKANSKA REVOLUTIONEN TILL DAGENS GRAFFITI

Hela terminen
Årskurs 7–Gymnasiet

Väggen har alltid använts som yta att måla och skriva budskap på, från grottmålningar till dagens gatukonst. Hur användes väggen för 100 år sen och hur används den idag? Vi ser hur väggen genom historien använts som ett sätt att inta och också bestämma över det offentliga rummet. Vi går tillbaka till graffitins rötter i den mexikanska väggkonsten, ser hur den användes som ett politiskt verktyg och frågar oss om graffitin idag är en demokratisk handling. Vi tittar på dagens gatukonst och hur konstnärer lämnar sina personliga uttryck och avtryck i staden. Kan gatukonst, street art, också vara digital? Vi tittar bland annat på Lina Selanders skisser till en ljusinstallation, på gatukonstnären Swoons porträtt i urklippta papper och Jenny Holzers texter som hon klistrar upp på husväggar. I Skapande verkstaden bygger vi grupp för grupp upp ett gemensamt väggkollage med elevernas budskap.


HUR ETT KONSTVERK BLIR TILL 

Hela terminen
Årskurs 3–9

All konst uppstår i ett sammanhang. Vad är det som påverkar när ett nytt offentligt konstverk blir till? På vilket sätt styr konstnärens vision, beställarens önskemål och platsen för konstverket? Vem bestämmer över hur våra gemensamma rum ska utformas? Och vad har det egentligen för betydelse? Genom bildanalys tar vi reda på hur konstverket påverkar oss som betraktare. Tillsammans utforskar vi skisser och modeller i museet och dyker ner i konstnärernas skapandeprocesser och konstverkens spännande historier. Vi ser skapandet i flera steg, från litet till stort. Kan vi ta reda på konstverkets gåta? Efter visningen väcker vi steg för steg den skapande processen till liv i verkstaden. Eleverna får göra egna skisser till skulpturer som de sedan formar i lera. Vi anpassar visning och aktivitet i verkstaden efter årskurs.


VAD HÄNDER PÅ ETT KONSTMUSEUM?

Hela terminen
F-klass–Årskurs 2

Hur går det egentligen till på ett museum och vad är en skiss? Vem har gjort alla konstverk och varför samlar vi dem här? Hur har vi kunnat hänga upp saker i taket och fått in alla stora skulpturer? Vilka material har konstnärerna arbetat med? Visningen passar för grupper som besöker museet för första gången och utgår från barnens upplevelser av rummen. Vi samtalar kring de verk som barnen fastnar för och styr in diskussionerna på vad de känner och tänker kring konsten vi tittar på. I Skapande verkstaden fokuserar vi på det lustfyllda när eleverna målar med inspiration från konstverk i museet.


Bokningsbara tider: Tis – fre, från kl. 9.00. 

Besöket varar i 2 h.

Pris: 1050 kr

Max  25 elever/tillfälle