Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum

För Lärare/Skola

Skissernas Museum är en unik lärandemiljö med en konstsamling att hämta både inspiration och kunskap ur.

Vi erbjuder ett brett och lustfyllt skolprogram för grupper från förskola till gymnasium. Programmen genomsyras av museets inriktning på offentlig konst och kreativ process. Eleverna får möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom eget skapande. Med konsten som utgångspunkt kan vi ge perspektiv på samtiden och historien.

Skolprogrammen kan genomföras inom ramen för Skapande skola samt Kulturgarantin. Har ni önskemål om att samarbeta kring ett särskilt projekt är ni välkomna att höra av er till oss.

För bokning och frågor kontakta museets konstpedagoger:
Magdalena Sigmond, magdalena.sigmond@skissernasmuseum.lu.se eller Linnéa McShane, linnea.mcshane@skissernasmuseum.lu.se. +46 (0)46 222 02 65

Skolklasser är även välkomna att besöka museet på egen hand eller boka en skolvisning. För bokning av skolvisningar kontakta museets reception på info@skissernasmuseum.lu.se eller +46 (0)46 222 72 83.

Skapande Skola för årkurs 7 i Lunds kommun

Under våren 2021 erbjöds alla elever i årskurs 7 på de kommunala skolorna i Lund ett digitalt skolprogram. På temat Hjältar och hjältinnor i konsten tittade vi på skisser och modeller till monument som hyllar historiska personer och vad de har åstadkommit. Vi ställde frågor kring vilka personer vi hyllar idag. Vilka egenskaper har en hjälte? Vilka män och kvinnor väljer vi att hylla som förebilder och vilka får egna monument? Kanske är någon en hjälte idag som blev hånad eller missförstådd under sin tid?

Vi såg även förslag till så kallade anti-monument som fungerar som motsatsen till en hyllning. Dessa är ofta humoristiska och snarare skapade som samhällskritik. Vi diskuterade vilken bild av historien vi får utifrån dessa olika perspektiv och vilken funktion de har haft. Vi tittade också närmre på konstnärer som fått kämpa i motvind och banat nya vägar.

Efter en filmad visning släppte eleverna loss sin kreativitet och gestaltade porträtt i kollageteknik av personer de vill hylla eller ifrågasätta. Material: tyger, färgat papper, naturmaterial, återvinningsmaterial, genomskinlig plast, mm. Vilken pose och vilka attribut är viktiga?
Här ser vi exempel från Järnåkraskolan.

Skapande skola för årskurs 7 sker i samarbete med Lunds kommun och med medel från Kulturrådet.