Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum

För Lärare/Skola

Skissernas Museum är en unik lärandemiljö med en konstsamling att hämta både inspiration och kunskap ur.

Vi erbjuder ett brett och lustfyllt skolprogram för grupper från förskola till gymnasium. Programmen genomsyras av museets inriktning på offentlig konst och kreativ process. Eleverna får möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom eget skapande. Med konsten som utgångspunkt kan vi ge perspektiv på samtiden och historien.

Skolprogrammen kan genomföras inom ramen för Skapande skola. Har ni önskemål om att samarbeta kring ett särskilt projekt är ni välkomna att höra av er.

För bokning och frågor kontakta museets konstpedagoger: Magdalena Sigmond, magdalena.sigmond@skissernasmuseum.lu.se eller Elvine Lund, elvine.lund@skissernasmuseum.lu.se. +46 (0)46 222 02 65

Skolklasser är även välkomna att besöka museet på egen hand eller boka en skolvisning. För bokning av skolvisningar kontakta museets reception på info@skissernasmuseum.lu.se eller +46 (0)46 222 72 83.


Skolprogram HT 2019


VAD HÄNDER PÅ ETT KONSTMUSEUM?

Hela terminen
Förskola (5 år) – åk 1

Hur går det egentligen till på ett museum och vad är en skiss? Vem har gjort alla konstverk och varför samlar vi dem här? Hur har vi kunnat hänga upp saker i taket och fått in alla stora skulpturer? Vilka material har konstnärerna arbetat med? Visningen passar för grupper som besöker museet för första gången och utgår från barnens upplevelser av rummen. Vi samtalar kring de verk som barnen fastnar för och styr in diskussionerna på vad de känner och tänker kring konsten vi tittar på. Efteråt gör vi målningar med inspiration från konstverk i museet.


GRüNEWALD OCH DEN STORA TRÄDGÅRDSFESTEN

T.o.m.  20 september
F-klass – åk 6

Vi närmar oss boksläppet av museets bok Den försvunna trädgårdsfesten som handlar om Isaac Grünewalds fantasifulla sagodjur. I museet tittar vi tillsammans på hur vi kan berätta historier i bilder. Vad är en illustration? Hur gestaltar en konstnär en berättelse utan att använda ord? Konstnärer väcker genom färg, form, rörelse och kanske gestalter spännande frågor och manar fram stämningar eller hela händelseförlopp. Vi lär under visningen känna några olika konstnärer och deras uttryckssätt. I verkstaden får eleverna med inspiration av Grünewalds fantasifulla djur skapa egna berättelser i en eller flera bilder. De yngsta målar en sagobild och de äldre en sekvens med två eller fler bilder som berättar en historia, visar en förändring, en vändpunkt mot något nytt.


SUPERHJÄLTAR OCH MONUMENT

Hela terminen
Åk 1-6

 När blir en person en hjälte? Vilka män och kvinnor väljer vi att hylla som förebilder och vilka får egna monument? Vi ser skisser och modeller till monument och minnesmärken som hyllar historiska personer, händelser och platser. Vi ser även förslag till så kallade antimonument som fungerar som motsatsen till en hyllning. Dessa är ofta humoristiska och snarare skapade som samhällskritik. Vi diskuterar vilken bild av historien vi får utifrån dessa olika perspektiv och vilken funktion de har haft. Efter visningen skapar vi egna förslag på monument och antimonument som är relevanta för vår tid.


KONSTVERKETS FÖDELSE

Hela terminen
Åk 1 – åk 9

Vem bestämmer hur ett offentligt konstverk ska se ut? På vilket sätt styr konstnären, beställaren och platsen över verkets utformning? Hur arbetar konstnärer när de gör konstverk? Vilka tankar, historier, känslor finns bakom ett konstverk? Tillsammans dyker vi ner i konstnärernas processer. Vi tar reda på konstverkets gåta och vi ser skapandet i flera steg, från litet till stort. Efter visningen gör vi egna skisser till skulpturer som vi formar i lera.


CARLOS GARAICOA Staden vi lever i

Från 7 oktober
Åk 3 - gymnasiet

Staden förändras ständigt samtidigt som den bär spår av vår historia. Staden är också central när visioner om framtiden formuleras. Arkitektur kan fungera som symbol för både idéer och ideologier. Hur upplever vi en stad och vad vill vi få ut av den? Hur påverkar arkitekturen samhället och samhället arkitekturen? På vilket sätt kan arkitekturen vara ett språk? I vår tillfälliga utställning med den kubanske konstnären Carlos Garaicoa ser vi hur konstnären arbetat med arkitektur och utopiska föreställningar om staden, särskilt i förhållande till sin hemstad Havana på Kuba. Genom att synliggöra symboler visar han på de ideal som varit med och format staden. I verkstaden skapar vi tillsammans en väggmålning, från skisser via projektor till stor vägg.


HJÄRTA, SMÄRTA OCH KOLLEKTIVT MINNE

Hela terminen
Åk 7 – gymnasiet

Starka känslor, katastrofer, hopp och rofyllda platser. Hur kan konsten bidra till att bearbeta en tragisk händelse som berört många människor? Vi tittar närmare på vilka faktorer som bidragit i processen till skapandet av minnesmonument. Vad väljer konstnären att lägga fokus på? Vi ser på konstverk som skapats bl. a. till minne av vissa personer, offren för flodvågskatastrofen 2004 och Utöya-attentatet i Norge 2011. I verkstaden finns utrymme för eleverna att skapa egna minnesmonument eller antimonument.


Tid: Tis – Fre, från kl. 9.00. Besöket varar i 2 h.

Pris: 1050 kr

Max  25 elever/tillfälle