Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto/Photo Skissernas Museum/Emma Krantz
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum

För Lärare/Skola

Skissernas Museum är en unik lärandemiljö med en konstsamling att hämta både inspiration och kunskap ur.

Vi erbjuder ett brett och lustfyllt skolprogram för grupper från förskola till gymnasium. Programmen genomsyras av museets inriktning på offentlig konst och kreativ process. Eleverna får möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom eget skapande. Med konsten som utgångspunkt kan vi ge perspektiv på samtiden och historien.

Skolprogrammen kan genomföras inom ramen för Skapande skola samt Kulturgarantin. Har ni önskemål om att samarbeta kring ett särskilt projekt är ni välkomna att höra av er till oss.

För bokning och frågor kontakta museets konstpedagoger: Magdalena Sigmond, magdalena.sigmond@skissernasmuseum.lu.se eller Linnéa McShane, linnea.mcshane@skissernasmuseum.lu.se. +46 (0)46 222 02 65

Skolklasser är även välkomna att besöka museet på egen hand eller boka en skolvisning. För bokning av skolvisningar kontakta museets reception på info@skissernasmuseum.lu.se eller +46 (0)46 222 72 83.

Skolprogram HT 2020


HJÄLTAR I KONSTEN
Hela terminen
Årskurs 3–9

Det krävs mer än ett par färgglada tights för att vara en superhjälte. Vilka egenskaper har en hjälte? Kanske är någon en hjälte idag som blev hånad eller missförstådd under sin tid? Vi tittar på skisser och modeller till historiska monument och funderar över vem vi hyllar idag. Vad är värt att bevara för framtiden i form av en skulptur. Vi ser även förslag till så kallade anti-monument som fungerar som motsatsen till en hyllning. Dessa är ofta humoristiska och snarare skapade som samhällskritik. Vi diskuterar vilken bild av historien vi får utifrån dessa olika perspektiv och vilken funktion de har haft. Vi tittar också närmre på konstnärer som fått kämpa i motvind och banat nya vägar. Efter visningen släpper vi loss kreativiteten i Skapande verkstaden där eleverna får gestalta porträtt i kollageteknik av personer de vill hylla eller ifrågasätta. Material: tyger, målarfärg, naturmaterial, återvinningsmaterial, genomskinlig plast, mm. Vilken pose och vilka attribut är viktiga? De färdiga verken kan sedan hämtas och hängas upp i skolan!

ATT MÅLA PÅ VÄGGAR – FRÅN MEXIKANSKA REVOLUTIONEN TILL DAGENS GRAFFITI
Hela terminen
Årskurs 7–Gymnasiet

Väggen har alltid använts som yta att måla och skriva budskap på, från grottmålningar till dagens gatukonst. Hur användes väggen för 100 år sen och hur används den idag? Vi ser hur väggen genom historien använts som ett sätt att inta och också bestämma över det offentliga rummet. Vi går tillbaka till graffitins rötter i den mexikanska väggkonsten, ser hur den användes som ett politiskt verktyg och frågar oss om graffitin idag är en demokratisk handling. Vi tittar på dagens gatukonst och hur konstnärer lämnar sina personliga uttryck och avtryck i staden. Kan gatukonst, street art, också vara digital? Vi tittar bland annat på Lina Selanders skisser till en ljusinstallation, på gatukonstnären Swoons porträtt i urklippta papper och Jenny Holzers texter som hon klistrar upp på husväggar. I Skapande verkstaden bygger vi grupp för grupp upp ett gemensamt väggkollage med elevernas budskap.


HUR ETT KONSTVERK BLIR TILL
Hela terminen
Årskurs 3–9

All konst uppstår i ett sammanhang. Vad är det som påverkar när ett nytt offentligt konstverk blir till? På vilket sätt styr konstnärens vision, beställarens önskemål och platsen för konstverket? Vem bestämmer över hur våra gemensamma rum ska utformas? Och vad har det egentligen för betydelse? Genom bildanalys tar vi reda på hur konstverket påverkar oss som betraktare. Tillsammans utforskar vi skisser och modeller i museet och dyker ner i konstnärernas skapandeprocesser och konstverkens spännande historier. Vi ser skapandet i flera steg, från litet till stort. Kan vi ta reda på konstverkets gåta? Efter visningen väcker vi steg för steg den skapande processen till liv i verkstaden. Eleverna får göra egna skisser till skulpturer som de sedan formar i lera. Vi anpassar visning och aktivitet i verkstaden efter årskurs.

VAD HÄNDER PÅ ETT KONSTMUSEUM?
Hela terminen
F-klass–Årskurs 2

Hur går det egentligen till på ett museum och vad är en skiss? Vem har gjort alla konstverk och varför samlar vi dem här? Hur har vi kunnat hänga upp saker i taket och fått in alla stora skulpturer? Vilka material har konstnärerna arbetat med? Visningen passar för grupper som besöker museet för första gången och utgår från barnens upplevelser av rummen. Vi samtalar kring de verk som barnen fastnar för och styr in diskussionerna på vad de känner och tänker kring konsten vi tittar på. I Skapande verkstaden fokuserar vi på det lustfyllda när eleverna målar med inspiration från konstverk i museet.

Bokningsbara tider: Tis– fre, från kl. 9.00–11.00.

Besöket varar i 2 h.

Pris: 1050 kr

Max25 elever/tillfälle

Skapande Skola för årkurs 7 i Lunds kommun

Alla elever i årskurs 7 på de kommunala skolorna i Lund erbjuds ett besök på Skissernas Museum under läsåret. Besöket är gratis för skolorna!
Vi erbjuder två olika skolprogram som tagits fram utifrån museets inriktning på offentlig konst och kreativ process. Båda skolprogrammen innehåller dialogbaserad visning i våra utställningar samt eget skapande utifrån ett tema. Eleverna får möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom skapandet.

Tid: 2 h. Mån - Fre 9.00 - 11.00
När: HT 2020/ VT 2021

Välj mellan:

HJÄLTAR OCH HJÄLTINNOR I KONSTEN
Det krävs mer än ett par färgglada tights för att vara en superhjälte! Vilka egenskaper har en hjälte? Vilka män och kvinnor väljer vi att hylla som förebilder och vilka får egna monument? Kanske är någon en hjälte idag som blev hånad eller missförstådd under sin tid? Vi tittar på skisser och modeller till monument som hyllar historiska personer och vad de åstadkommit och funderar över vem vi hyllar idag. Vad är värt att bevara för framtiden i form av en skulptur? Vi ser även förslag till så kallade anti-monument som fungerar som motsatsen till en hyllning. Dessa är ofta humoristiska och snarare skapade som samhällskritik. Vi diskuterar vilken bild av historien vi får utifrån dessa olika perspektiv och vilken funktion de har haft. Vi tittar också närmre på konstnärer som fått kämpa i motvind och banat nya vägar.

Efter visningen släpper vi loss kreativiteten där eleverna får gestalta porträtt i kollageteknik av personer de vill hylla eller ifrågasätta. Material: tyger, färgat papper, naturmaterial, återvinningsmaterial, genomskinlig plast, mm. Vilken pose och vilka attribut är viktiga?

HUR ETT KONSTVERK BLIR TILL

All konst uppstår i ett sammanhang. Vad är det som påverkar när ett nytt offentligt konstverk blir till? På vilket sätt styr konstnärens vision, beställarens önskemål och platsen för konstverket? Vem bestämmer över hur våra gemensamma rum ska utformas? Och vad har det egentligen för betydelse? Genom bildanalys tar vi reda på hur konstverket påverkar oss som betraktare. Tillsammans utforskar vi skisser och modeller i museet och dyker ner i konstnärernas skapandeprocesser och konstverkens spännande historier. Vi ser skapandet i flera steg, från litet till stort. Kan vi ta reda på konstverkets gåta?

Efter visningen väcker vi steg för steg den skapande processen till liv. Eleverna får göra egna skisser till skulpturer som de sedan formar till modeller genom att utforska olika material.

För bokning och frågor, kontakta museets konstpedagoger:
Linnéa McShane, linnea.mcshane@skissernasmuseum.lu.se
Magdalena Sigmond, magdalena.sigmond@skissernasmuseum.lu.se
046 –22202 65

Uppge önskat datum, val av program samt hur många elever och lärare ni är.

Vi vill kunna erbjuda en museiupplevelse under trygga former, med omtanke om både besökare och personal, och anpassar oss därmed efter den rådande situationen. Skolbesöken sker före våra öppettider för allmänheten, då inga andra besökare är på plats. Vi förlägger tillfälligt skapandet till Birgit Rausings sal där det finns gott om utrymme att hålla avstånd till varandra och till personalen. Extra städning av utsatta ytor görs dagligen och handsprit finns placerat på utvalda platser. Vi ber också ödmjukt att ni som besökare, precis som vi som arbetar på museet, följer Folkhälsomyndighetens råd och stannar hemma vid sjukdom

Information vid behov av buss:
De skolor som inte har möjlighet att promenera till lokalen för programmet, ska i första hand åka lokalbuss. För frågor om bokning av biljetter till dessa, kontakta er skoladministratör.

Om lokalbuss inte är ett alternativ, bokar ni buss via Bergkvara Buss. Inför bokning med Bergkvara Buss, förbered följande info: datum, upphämtningsplats, kontaktperson på resan samt fakturareferens.
Fakturan skickas till skolan, ange rätt referensnummer (cirkulationsmall som börjar på BXxxxxxx och är unik för varje skola). Om ni är osäkra på vilket referensnummer ni ska använda, stäm av detta med skolans administratör.

Skolans beställare mottagningsattesterar fakturan och noterar vad den avser på ”pennan”.
Var tydlig i informationen, ange att det avser Skapande skola, målgrupp, datum, ändamål.

Cirkulera fakturan till Jenny Sundström (JSM4517)
Fakturaadress: Lunds kommun Referens: BXxxxxxx (unikt för varje skolenhet, anges av beställaren, börjar alltid på B om den avser Barn-och skolförvaltningen, består av två bokstäver och 6 siffror utan mellanrum) Box 5221 00 Lund.

Fakturan ska sändas elektroniskt,information till leverantören finns på kommunens hemsida.

Skapande skola för årskurs 7 sker i samarbete med Lunds kommun och med medel från Kulturrådet.